Kennisdeling verrijkt perspectieven: 8 geleerde lessen uit het Leertraject Bouwen aan cultuursensitieve organisaties
Oktober 2024
De uitwisseling van ervaringen tussen verschillende sectoren biedt waardevolle inzichten. Dat bleek nog maar eens uit de kennisdeling in het Leertraject Bouwen aan cultuursensitieve organisaties, dat VIVO voor de vierde keer organiseerde samen met het Agentschap Integratie en Inburgering, Atlas Antwerpen en Amal.
Gedeelde uitdagingen en oplossingen zorgen voor herkenning en bevestigen dat je op de goede weg zit. Daarom verzamelden we de belangrijkste lessen uit het opleidingstraject die kunnen helpen als jij ook werk wil maken van een cultuursensitief organisatiebeleid.
🚀 Een gedeeld urgentiebesef is cruciaal
Het ontwikkelen van een gevoel van urgentie binnen de organisatie is essentieel om cultuursensitieve initiatieven te laten slagen. Zonder dit urgentiebesef zullen goedbedoelde acties minder effectief zijn. Deze oefening is bijvoorbeeld een eye-opener: organiseer een vergadering in een vreemde taal, zodat medewerkers ervaren hoe moeilijk communicatie soms kan zijn en wat het belang is van toegankelijke, duidelijke taal.
🚀 Draagvlak creëren voor diversiteitsbeleid
Het is belangrijk medewerkers te betrekken bij het opstellen van diversiteitsprincipes. Daartoe kan je een brede werkgroep cultuursensitieve zorg samenstellen, waarin bijvoorbeeld ook de HR-dienst en de dienst communicatie betrokken zijn. Dit creëert draagvlak en zorgt ervoor dat initiatieven echt ingebed raken in de organisatiecultuur.
🚀 Het belang van een gedragen visie op cultuursensitieve zorg
De visie op inclusie moet een collectief project zijn waarin iedereen wordt meegenomen. Naast de eigen medewerkers, betrek je bij de beleidsontwikkeling best ook de diverse gemeenschappen die je wil ondersteunen. Zo zorg je ervoor dat het beleid beter aansluit bij de daadwerkelijke behoeften en uitdagingen van die groepen. Een mooie oefening is medewerkers laten dromen over wat je organisatie zou verwezenlijkt hebben moesten jullie in 2030 de prijs voor de meest inclusieve organisatie ontvangen.
🚀 Werk met laagdrempelige tools
Gebruik van vertaalapps en tools als de ‘communicatiewaaier’ kunnen helpen om de toegankelijkheid van communicatie te vergroten. Het vergemakkelijkt de interactie met diverse doelgroepen en stimuleert inclusie.
🚀 Kleine acties, grote impact
Zelfs kleine stappen kunnen al een groot verschil maken. Voorbeelden zoals een wereldkaart ophangen, het gebruik van (video)tolken of aandacht hebben voor diverse feestdagen tonen aan dat kleine, praktische initiatieven bijdragen aan een inclusieve omgeving.
🚀 Non-discriminatie vergt structurele aandacht
Het is belangrijk dat je het non-discriminatiebeleid niet ad-hoc oppakt, maar stevig verankert in de organisatievisie. Het model van een non-discriminatiecode opgemaakt door VIVO kan hiervoor een aanzet bieden.
Heb aandacht voor steun aan divers personeel door hen te voorzien van een veilige ruimte om discriminatie of racisme te melden. Ook de Ziedet module ‘Het maakt wél een verschil’ over non-discriminatie kan je hierbij helpen.
🚀 Employer branding: begin met zelfreflectie
Het is belangrijk om regelmatig je website en externe communicatie te herzien om ervoor te zorgen dat ze aansluiten bij je waarden als organisatie. Dit kan door duidelijk te maken wie je bent en waar je als organisatie voor staat, met specifieke aandacht voor inclusie. Zo kan je bijvoorbeeld het beeldmateriaal op je website screenen: heb je voldoende aandacht voor diverse groepen mensen of breng je enkel witte mensen in beeld?
🚀 Vier successen en maak je beleid zichtbaar
Het zichtbaar maken van vooruitgang en successen in het diversiteitsbeleid, motiveert medewerkers en houdt hen betrokken. Door de doelen en behaalde successen uit te hangen in personeelslokalen en te bespreken in vergaderingen, blijft het onderwerp top of mind.