Reflectietool Bouwen aan cultuursensitieve zorg
Ga aan de slag met de Reflectietool ‘Bouwen aan cultuursensitieve zorg’ en start met een beleid rond cultuursensitieve zorg in jouw organisatie.
Wat?
- Hoe ga je als zorg- en welzijnsorganisatie om met superdiversiteit bij je cliënten?
- Hoe speel je met je aanbod in op etnisch-culturele diversiteit?
- Hoe zorg je er vanuit het management voor dat een cultuursensitief beleid deel uitmaakt van het kwaliteitsbeleid van je organisatie?
Herkenbare vragen, als manager in een zorg- en welzijnsorganisaties? Managers hebben de grootste invloed op het uitwerken van een beleid rond cultuursensitieve zorg. En daarbij willen we je helpen met deze handige tool.
Met deze tool kan je:
- in kaart brengen hoe ver je organisatie staat op het vlak van cultuursensitieve zorg
- bepalen wat de volgende stap is voor jouw organisatie
- ontdekken welke ondersteuning en instrumenten er al bestaan rond dit thema
Op een laagdrempelige manier moedigen we zo organisaties aan om stappen te zetten naar een cultuursensitieve organisatie.
Uiteindelijk bied je zo nog betere zorg aan álle cliënten, ook aan mensen met een migratieachtergrond.
Bekijk onderstaande video en leer hoe je aan de slag gaat met de tool in jouw organisatie én hoe andere organisaties dat deden.
Door wie?
Het team Diversiteit van VIVO vzw. Neem contact op met Trefpunt Odi als je meer over deze tool wil weten.
Extra ondersteuning nodig?
Deze organisaties bieden een begeleiding aan bij het inzetten van de Reflectietool in jouw organisatie.
Aan de slag met de Quick-Scan
Benieuwd hoe ver je staat in jouw organisatie? Het Agentschap Integratie & Inburgering maakte een online form aan op basis van de reflectietool. De quick-scan geeft je op basis van enkele stellingen een snel zicht op waar je momenteel als organisatie staat op het vlak van diversiteit en inclusie. Maak een kopie van deze Quick-Scan en stuur dit rond naar jouw collega's. De resultaten kunnen helpen bij het detecteren en prioriteren van uitdagingen binnen je organisatie.