Alle tools

Interculturele competentie in het onderwijs

CIMIC duidt het concept interculturele competentie aan de hand van een concreet handelingskader. Daarin zitten vaardigheden, attitudes, kennis en bewustzijn vervat die weergeven wat nodig is om een effectiever en meer mensgericht intercultureel onderwijzen mogelijk te maken.

Publicatie

Wat?

In deze publicatie verkent de lezer de mogelijkheden en toepassingen van het concept interculturele competentie. Dit concept is ontwikkeld op basis van inzichten uit de literatuur, maar is tegelijk het resultaat van een handelingskader waarvan de bouwstenen voortkomen uit vragen en de dagelijkse praktijk van concrete organisaties en individuen. In dat kader worden alle betekenisvolle elementen meegenomen die nodig zijn voor het uitbouwen van een sterke interculturele samenwerking: taal, ruimte, tijd, onderhandeling, motivatie, organisatie en macht, waarden- en zingevingssystemen, grensgesprekken, enzovoort.

Het handelingskader, de methodieken en de instrumenten, maar ook de praktijkvoorbeelden bieden handvatten voor toepassingen in de eigen organisatie.

Wanneer?

2015

Door wie?

Het handboek is een initiatief van het Centrum voor Intercultureel Management en Internationale Communicatie (CIMIC).

Dit is een expertisecentrum rond interculturaliteit en diversiteit verbonden aan Thomas More in Mechelen. CIMIC werkt samen met organisaties uit de social profit, de overheid en het bedrijfsleven om interculturaliteit een gepaste, en dus op maat gemaakte, plaats te geven.